Regal teatral la Chișinău (2024)

Suntem, la Chișinău, de o săptămână încoace, în mijlocul unui eveniment cultural de mare anvergură, care a reușit să lumineze peisajul gri al unei toamne împovărate de numeroase griji și neliniști: Reuniunea Teatrelor Naționale Românești (15-26 septembrie 2021). Ajuns la ediția a VI-a, acest adevărat regal teatral are câteva particularități ce trebuie scoase în evidență.

Mai întâi, că se desfășoară într-un an aniversar, când Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău împlinește o sută de ani de la fondarea sa în 1921. Asupra acestui fapt istoric s-ar cuveni să se insiste în mod special, pentru că vorbim despre o instituție care a jalonat destinul acestui popor, a dat Basarabiei, după circa un secol de înstrăinare și colonizare țaristă, șansa renașterii și recuperării spiritului național, reprezentând o sursă de educație și o poartă spre modernitatea europeană.

### Vezi și... ###Din nou, despre demnitatea moldovenilor

Rușii au pretins că în perioada interbelică Basarabia a fost un teritoriu înapoiat, primitiv, că doar „alipirea” la URSS a oferit acestui ținut libertatea emancipării și civilizației. Lucrurile au stat exact invers. Apariția Teatrului Național Românesc la Chișinău, la trei ani după Marea Unire, desfide poncifele propagandei rusești, spulberă miturile excepționalismului sovietic, ale „raiului” adus de tancurile lui Stalin pe aceste meleaguri după cel de-Al Doilea Război Mondial.

Centenarul Teatrului Național „Mihai Eminescu” transcende semnificația strict culturală a aniversării, are certe valențe politice. E un act de recuperare a memoriei, un eveniment ce leagă firul istoriei naționale, întrerupt brutal de ocupația sovietică a Basarabiei și de regimul comunist din România. Aduce limpezime în confuzia identitară și în haosul unei tranziții fără orizont, după 1991, în Republica Moldova. Ne spune clar cine suntem și cărei culturi aparținem.

Apoi, să menționăm și contextul actualei Reuniuni teatrale de la Chișinău. Pandemia de coronavirus ne-a schimbat radical viața, a împărțit-o în perioada „de dinainte” – tot mai îndepărtată și mai utopică – și în epoca de azi, cea a multiplelor restricții și frustrări. Carantina, lockdown-ul impus de pandemie, a afectat puternic artele și industriile creative, fiindcă ele nu se pot dispensa de prezența publicului.

După o pauză de un an, reluarea Reuniunii Teatrelor Naționale Românești subliniază vitalitatea culturii, capacitatea ei de a renaște și a recupera normalitatea după care tânjim, chiar dacă nimic nu va mai fi ca înainte, nu ne vor fi alături artiștii, scriitorii, personalitățile vieții publice, răpuse de pandemie, oameni pe care altfel i-am fi văzut azi printre spectatori sau pe scenă.

### Vezi și... ###„Sperăm să ne vegheze de acolo dintre stele”

Din nefericire, Festivalul a fost umbrit de absența marelui actor și om de cultură Ion Caramitru, decedat cu numai zece zile înainte de debutul evenimentului. Ion Caramitru a fost cel care a susținut puternic ideea Reuniunii Teatrelor Naționale Românești la Chișinău și a contribuit decisiv la organizarea celor șase ediții ale sale.

Mesajul lui Ion Caramitru (fragment dintr-un interviu înregistrat în iunie a.c.), difuzat în deschiderea Reuniunii, a prilejuit o mare emoție publicului din sala mare a Teatrului Național „Mihai Eminescu” și oficialilor care au inaugurat Reuniunea: Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național din Chișinău, gazda evenimentului, Sergiu Prodan, ministrul Culturii al Republicii Moldova, Mirel Taloș, președintele Institutului Cultural Român (finanțatorii Reuniunii, alături de alți sponsori) și Octavian Armașu, guvernatorul Băncii Naționale a RM – instituție care a emis o monedă consacrată jubileului de 100 de ani ai Teatrului Național de la Chișinău.

### Vezi și... ###Reuniunea Teatrelor Naționale - o ofertă „ademenitoare”

Reuniunea din acest an, desfășurată sub înaltul patronaj al președinților Maia Sandu și Klaus Johannis, a adunat trupe din București, Iași, Târgu Mureș, Craiova, Sibiu, Timișoara, Chișinău, Bălți, Cahul și Constanța (ultima în afara festivalului, dar în siajul acestuia). 34 de spectacole, dacă am numărat bine (inclusiv piese radiofonice), recitaluri poetice, expoziții fotografice și alte evenimente, pentru toate gusturile și preferințele.

Mai departe, câteva impresii frugale, pe care mi le-am notat pe marginea unor spectacole din primele zile ale Reuniunii.

Istoria comunismului povestit pentru bolnavii mintal de Matei Vișniec, în regia lui Cristian Hadji-Culea de la Iași, jucat în seara de deschidere. Un spectacol cu trupa Naționalului chișinăuian, amestecând suferința victimei cu demența și voluptatea perversă a umilinței sub regim stalinist. Față de prima versiune a piesei, montată în februarie 2000 pe scena Teatrului „Eugene Ionesco” din Chișinău, autorul piesei sau poate regizorul au introdus scene noi, aducând mai multe accente legate de istoria postbelică a României: ororile celui de-al doilea război mondial, Pactul Ribbentrop-Molotov ș.a. Excelent ca de obicei actorul Ghenadie Gâlcă, distribuit în rolul protagonistului – tânărul scriitor Iuri Petrovski, cel ce îmbracă și el până la urmă cămașa de forță a îndoctrinării (totale sau parțiale).

### Vezi și... ###Dan COMAN. aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată

Un spectacol de o factură complet diferită este Inima și alte preparate din carne, text Dan Coman, regia Radu Afrim, al teatrului „Marin Sorescu” din Craiova. Lumea pe timp de pandemie: confuză, angoasată, atomizată, înnebunind în izolare la domiciliu, fantasmând la geamul unor locuințe ferecate. Secvențe care se succed în devălmășie, amestecând destine frânte, secrete inavuabile, iubiri interzise, jocuri nevinovate, degradând în alcool și în scene isterice.

Spectacolul Nora, de Henrik Ibsen, prezentat de Teatrul Național din Târgu Mureș, Compania Tompa Miklós, mi-a amintit de un text, semnat de Arthur Miller, Un dușman al poporului, inspirat de o piesă omonimă a aceluiași faimos autor norvegian, jucat la Chișinău de trupa Naționalului din Iași în martie 2017. Cu multă tensiune și dramatism, spectacolul de acum pune la grea încercare sentimentele personajelor, onoarea, demnitatea, legăturile de familie, denunță ipocrizia și lașitatea drapate în „norme morale”. Nora – femeia rebelă – optează pentru independență, înfruntând dilema unei opțiuni dificile, împotriva unui soț posesiv și opac față de sacrificiul pe care ea și-l asumă pentru a-l salva de la moarte.

Călătoriile Sabinei

Spectacolul Felii, al Teatrului Național „Radu Stanca” de la Sibiu, după o piesă de Lia Bugnar, oferă panorama halucinantă a unor identități reprezentate de o singură actriță: camerista (amanta bărbatului decedat), soția mereu grizată, fiica lor dependentă de droguri, cealaltă amantă contrariată de moartea intempestivă a bărbatului, bunica înțeleaptă, manichiurista prevenitoare… O cascadă de travesti-uri și transfigurări pentru care actrița Ofelia Popii a fost ovaționată îndelung de publicul basarabean.

Actuala reuniune teatrală de la Chișinău, de mare ținută artistică, demonstrează că se pot organiza evenimente culturale cu public respectând regulile de conduită pe timp de dezastru, și încă de o manieră stilată și civilizată.

Mergeți la teatru! Sunt spectacole care ne ajută să traversăm mai ușor aceste vremuri grele. Veți descoperi condiția umană în tot ceea ce are ea mai profund, adevărat și peren.

Regal teatral la Chișinău (2024)

References

Top Articles
Houston Dynamo | Things To Do in Houston, TX
Houston Dynamo FC announce 2023 regular season schedule  | Houston Dynamo
Funny Roblox Id Codes 2023
San Angelo, Texas: eine Oase für Kunstliebhaber
Golden Abyss - Chapter 5 - Lunar_Angel
Www.paystubportal.com/7-11 Login
Steamy Afternoon With Handsome Fernando
fltimes.com | Finger Lakes Times
Detroit Lions 50 50
18443168434
Newgate Honda
Zürich Stadion Letzigrund detailed interactive seating plan with seat & row numbers | Sitzplan Saalplan with Sitzplatz & Reihen Nummerierung
Grace Caroline Deepfake
978-0137606801
Nwi Arrests Lake County
Missed Connections Dayton Ohio
Justified Official Series Trailer
London Ups Store
Committees Of Correspondence | Encyclopedia.com
Jinx Chapter 24: Release Date, Spoilers & Where To Read - OtakuKart
How Much You Should Be Tipping For Beauty Services - American Beauty Institute
Apply for a credit card
VERHUURD: Barentszstraat 12 in 'S-Gravenhage 2518 XG: Woonhuis.
Unforeseen Drama: The Tower of Terror’s Mysterious Closure at Walt Disney World
Ups Print Store Near Me
How Taraswrld Leaks Exposed the Dark Side of TikTok Fame
University Of Michigan Paging System
Dashboard Unt
Access a Shared Resource | Computing for Arts + Sciences
2023 Ford Bronco Raptor for sale - Dallas, TX - craigslist
Speechwire Login
Healthy Kaiserpermanente Org Sign On
Restored Republic
Progressbook Newark
Lawrence Ks Police Scanner
Lincoln Financial Field, section 110, row 4, home of Philadelphia Eagles, Temple Owls, page 1
The Latest: Trump addresses apparent assassination attempt on X
In Branch Chase Atm Near Me
Appleton Post Crescent Today's Obituaries
Craigslist Red Wing Mn
American Bully Xxl Black Panther
Ktbs Payroll Login
Jail View Sumter
Thotsbook Com
Funkin' on the Heights
Caesars Rewards Loyalty Program Review [Previously Total Rewards]
Marcel Boom X
Www Pig11 Net
Ty Glass Sentenced
Game Akin To Bingo Nyt
Ranking 134 college football teams after Week 1, from Georgia to Temple
Latest Posts
Article information

Author: Barbera Armstrong

Last Updated:

Views: 6277

Rating: 4.9 / 5 (79 voted)

Reviews: 94% of readers found this page helpful

Author information

Name: Barbera Armstrong

Birthday: 1992-09-12

Address: Suite 993 99852 Daugherty Causeway, Ritchiehaven, VT 49630

Phone: +5026838435397

Job: National Engineer

Hobby: Listening to music, Board games, Photography, Ice skating, LARPing, Kite flying, Rugby

Introduction: My name is Barbera Armstrong, I am a lovely, delightful, cooperative, funny, enchanting, vivacious, tender person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.